Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmányhoz a Massachusetts-Amherst Egyetem kutatócsapata több mint 3.000 nő étkezési szokásait elemezte 10 éven át. Felfedezték, hogy akik naponta legalább 1,9 mg tiamint és 2,5 mg riboflavint fogyasztottak naponta, azoknál ritkábban alakult ki a PMS. A kockázat nem csökkent azoknál, akik vitaminkészítményekből nyerték ki a napi ajánlott mennyiséget.
A tiamin és a riboflavin természetes formája fellelhető egy sor élelmiszerben
A legtöbb reggeliző pelyhet például dúsítják ezzel a két vitaminnal, érdemes ellenőrizni a termék címkéjét. Tiamin található még a sertéshúsban (kb. 0,98 mg 85 gramm karajban), a teljes őrlésű gabonákban (0,4 mg egy 10 cm átmérőjű bagelben), a zöldségekben (pl. bab, zöld szójabab) és a gyümölcsökben (pl. narancs). A riboflavin legjobb forrásai pedig a tejtermékek (0,5 mg egy nagy pohár natúr joghurtban és 0,45 mg egy csésze tejben), a húsok (0,3 mg 85 gramm sertéshúsban), a tojásban (darabonként kb. 0,25 mg), és bizonyos zöldségekben (spenót vagy gomba). Bár a tojás sokáig számkivetettnek számított a koleszterinszint emelése miatt, újabban ismét a jó oldalra került, tápanyagtartalma miatt.
A tanulmány társszerzője, Patricia Chocano-Bedoya szerint a kutatás rámutat, hogy a PMS megelőzéséhez szükséges lehet a nagyobb adagok fogyasztása. Azoknak a nőknek, akik a legtöbbet, napi 1,9 mg-ot fogyasztottak a tiaminból, 25 százalékkal csökkent az esélyük a kellemetlenségekre. A legalább 2,5 mg-os napi riboflavin-bevitel pedig 35 százalékkal csökkentette a kockázatot. A két vitamin forrásai között ráadásul átfedés is van. „A tiamin és a riboflavin egyenként is csökkenthetik a betegség tüneteinek megjelenését az eredményeink szerint. Ugyanakkor például a sertéshúsban és a zöldségekben mindkettő megtalálható.” – mondta Dr. Chocano-Bedoya.
Reggelire joghurt gabonapehellyel, ebédre zöldség és gyümölcs, vacsorára pedig sertéshús salátával könnyedén fedezheti a napi B-vitamin szükségletet. Dr. Chocano-Bedoya felhívta a figyelmet arra is, hogy az életmódváltás a megelőzés szempontjából hasznos, nem pedig a már kialakult tünetek gyógyítására. „Fontos tisztázni, hogy a tanulmány a PMS megelőzésére összpontosított, nem a kezelésre. A résztvevők körében a több riboflavint és tiamint fogyasztó nők között kisebb volt a kockázata a PMS megjelenésének a következő 2–4 év során.”
A táplálékkiegészítők vajon miért nem védenek meg? „Ezt a B-vitamin eltérő mennyisége okozhatja az ételekben és kiegészítőkben.” – mondta Dr. Chocano-Bedoya. Az is lehet, hogy ezekben az ételekben más olyan anyagok is vannak, melyek csökkentik a PMS tüneteit, például a D-vitamin és a kalcium. Esetleg a kísérletben résztvevő nők közül többen is szedtek B-vitamin kiegészítőket.
| < Előző | Következő > |
|---|
Felhívás!
Közkívánatra 2012. július 13-ai kezdettel újra indul a SOTE által támogatott akkreditált szexuálterapeuta posztgraduális képzés dr. Rusz Edit vezetésével. Jelentkezési határidő: július 1.
Bővebb információ a jelentkezés feltételeiről:
www.ruszedit.com honlapon vagy az OFTEX-en olvasható.
- Blogok
- Fórumok
- Hírhozzászólások
| Friss blogok | |
|---|---|
|
| Friss fórumtémák |
|---|
|
| Hírhozzászólások |
|---|
|



Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.