A közelmúltban két tanulmány is megjelent, mely szerint az alkohol esetleg növeli a mellrák kialakulásának veszélyét.
Az első tanulmány szerint még kis mennyiségű alkohol-fogyasztás is növeli a mellrák kockázatát. Jasmine Lew és munkatársai az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézetből 184 000 változó korban lévő nőt vizsgáltak. Vizsgálatuk során három csoportot különböztettek meg: az első csoportba a napi 1 pohár, a másodikba a napi 1-2 pohár, míg a harmadikba a napi 3 vagy annál több pohár alkoholos italt fogyasztók kerültek. Az első kategóriában 7 százalékkal, a másodikban 32 százalékkal, míg a harmadikban 51 százalékkal gyakrabban fordult elő emlőrák. Ez az összefüggés elsősorban az ún. hormon-érzékeny (a női nemi hormonok hatására, ösztrogénre-progeszteronra növekvő) tumorok esetében mutatkozott, ezért felmerült a lehetőség, hogy az alkohol esetleg az ösztrogénen keresztül fejti ki a hatását. Az elfogyasztott alkohol típusának (sör, bor, rövidital) nem volt jelentősége.
A második tanulmány az alkohol és a mellrák közötti összefüggés hátterét kívánta feltárni, ezért az alkohol lebontásáért felelős géneket vizsgálták. A washingtoni Georgetown Egyetem Lombardi Rákkutató Központjának munkatársai Dr. Catalin Marian vezetésével két olyan gént találtak (ADH1B és ADH1C), melyek jelenléténél az emlőrák kockázata kétszeresére nőtt. Ez természetesen a konkrét ok-okozati összefüggést nem bizonyítja.
Egyes kutatók szerint a két tanulmány közzététele még korai volt, mert bár tudományos jelentőségük vitathatatlan, klinikai következtetéseket nem lehet levonni belőlük, ahhoz mindenképpen további kutatások szükségesek.
| < Előző | Következő > |
|---|
Felhívás!
Közkívánatra 2012. július 13-ai kezdettel újra indul a SOTE által támogatott akkreditált szexuálterapeuta posztgraduális képzés dr. Rusz Edit vezetésével. Jelentkezési határidő: július 1.
Bővebb információ a jelentkezés feltételeiről:
www.ruszedit.com honlapon vagy az OFTEX-en olvasható.
- Blogok
- Fórumok
- Hírhozzászólások
| Friss blogok | |
|---|---|
|
| Friss fórumtémák |
|---|
|
| Hírhozzászólások |
|---|
|


