Kutatás
Lehet-e összefüggés a szója és a férfiak spermaszáma között
Előzetes felmérések szerint akár napi fél tál szója jelentősen
csökkentheti a spermák számát. A kutatók szerint további vizsgálatokra
van szükség ahhoz, hogy megállapítsák, a gyermeket tervező férfiak
ehetnek-e szója alapú ételeket. A szójaipar arra figyelmeztet, hogy az
új kutatások ellentmondanak a korábbi eredményeknek, melyek szerint a
szója nincs hatással a spermák számára.
A szóját tartalmazó ételekben nagy mennyiségű izoflavon van, azaz olyan vegyület, mely az ösztrogén hatását idézi elő a szervezetben. Éppen ezért a menopauza fázisában lévő nők hőhullám ellen több szóját fogyasztanak. Kutatások kimutatták, hogy az ösztrogén szerű vegyületek nagy hatással vannak a férfiak szervezetére; és korábbi állatkísérletek is arra utalnak, hogy a szója alapú ételek csökkentik a férfiak nemzőképességet.
Szójával kapcsolatos kutatások
Jorge Chavarro, a Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézetének kutatója és kollégái meddőségüket kezelni vágyó párokat vizsgáltak.
A kapott adatok elemzése alapján kimutatták, hogy azoknak a férfiaknak, akik naponta csupán fél adag szója alapú ételt ettek - ami körülbelül fél szójaburgernek felel meg - 65 millió spermájuk van egy milliliterben átlagosan, negyven százalékkal kevesebb, mint azoknál, akik nem esznek ilyen ételeket. Azok, akiknél ez a szám kevesebb, mint 20 millió, már meddőnek tekinthetőek.
Kutatók szerint a szója-izoflavonok, azáltal, hogy a spermatermelést előidéző egyéb hormonális jeleket gátolják, csökkenthetik a spermák számát. További kutatások szükségesek annak megállapítására, hogy a szója által kiváltott spermacsökkenés valóban kockáztatja-e a nemzőképességet.
Néhány szakértő azonban kételkedve figyeli az új eredményeket. Stephen Barnes, az Alabamai Egyetem toxikológusa szerint korábbi vizsgálatok során azt találták, hogy a felügyelet melletti izoflavin bevitelnek semmilyen hatása sem volt a spermákra.
Chavarro eredményei ellentmondanak a korábbi tapasztalatoknak. „Nem illik bele az eddigi kísérletekbe, ez persze nem azt jelenti, hogy téved” – mondja Barnes. A szójaipar szakértői arra is felhívják a figyelmet, hogy mivel az ételek izoflavin tartalmát a betakarítás körülményei erősen befolyásolják, az élelmiszer fogyasztással kapcsolatos retrospektív vizsgálatok alapján nehéz egyértelmű következtetéseket levonni a szója hatását illetően.
Túlsúlyossági tényező
Chavarro elismeri, hogy a Kelet-ázsiai férfiak jóval több szóját esznek, mint a megvizsgált alanyok, mégsem válnak meddővé. Feltételezi, hogy azért talált összefüggést a szója és a spermaszám közt, mert a vizsgálat résztvevői között sokan túlsúlyosak voltak. Magasabb testzsír százalékkal rendelkező férfiaknál nagyobb az ösztrogéntermelés.
Chavarro szerint az ösztrogént utánzó izoflavonok olyan magasra növelhetik a hormonszintet az elhízott férfiaknál, amely a sperma számára már rendkívül rossz körülményeket jelent.
| < Előző | Következő > |
|---|
Felhívás!
Közkívánatra 2012. július 13-ai kezdettel újra indul a SOTE által támogatott akkreditált szexuálterapeuta posztgraduális képzés dr. Rusz Edit vezetésével. Jelentkezési határidő: július 1.
Bővebb információ a jelentkezés feltételeiről:
www.ruszedit.com honlapon vagy az OFTEX-en olvasható.
- Blogok
- Fórumok
- Hírhozzászólások
| Friss blogok | |
|---|---|
|
| Friss fórumtémák |
|---|
|
| Hírhozzászólások |
|---|
|


