Férfi egészség
Zöldségek és a prosztatagondok
Egy új vizsgálat szerint a prosztata problémák ritkábbak a sok
zöldséget fogyasztó férfiak között. A jóindulatú prosztata
megnagyobbodás, a benignus prostata hyperplasia ( BPH) gyakori kórkép
idős férfiaknál. Az elváltozás pontos oka nem ismert, nem rákos
eredetű, de akadályt képezhet a vizelet útjában.
'Vizsgálatunk megerősítette azt a feltételezést, hogy a zöldségdús táplálkozás csökkenti a BPH rizikóját' - írta a The American Journal of Clinican Nutrition februári számában a kutató, Dr. Sabine Rohrmann, a baltimore-i John Hopkins Bloomberg Népegészségügyi intézetének munkatársa.
A vizsgálat során 32 ezer egészségügyben dolgozó férfi 1986 óta összegyűlt adatait dolgozták fel. A vizsgálat kezdetekor a férfiak 46 és 70 év közöttiek voltak, átlagban 51 évesek. A férfiak kitöltöttek egy étkezési szokásaikra vonatkozó kérdőívet. A válaszadóknak be kellet jelölniük, milyen gyakran esznek a felsorol 131 élelmiszerből, többek között zöldségbő és gyümölcsből.
A vizsgálat elején rögzítették a minden résztvevő életkorát, súlyát, etnikai hovatartozását, fizikai aktivitását, dohányzási és alkoholfogyasztási szokását és korábbi betegségeit. Az egészségi állapotot kétévente újra felmérték. 1992-től kezdve a jegyezték a férfiak megnagyobbodott prosztata okozta panaszait illetve az emiatt szükséges sebészeti beavatkozásokat. 2000-ig összesen 6092 férfi esett át BPH miatt sebészeti beavatkozáson vagy panaszkodott közepes vagy súlyos vizelési problémára.
Az 1986-os táplálkozási felmérés szerint a férfiak gyümölcs- és zöldségfogyasztása az alacsony napi 2 és a magas napi 10 egység között változott. (Egy egységnek számít például egy alma vagy egy paradicsom). Amikor a kutatók még részletesebben tanulmányozták az adatokat, észrevették, hogy a sok zöldségfogyasztás ritkább BPH előfordulással társul (az összefüggés nem állt fent a gyümölcsökre). A vizsgálat szerint 2000-re a sok zöldséget fogyasztó férfiak 11 százalékkal ritkábban estek át BPH műtéten, vagy szenvedtek vizelési problémáktól, mint a többiek.
Bizonyos antioxidánsok, például a béta-karotin, a lutein és a C-vitamin, kapcsolatba hozhatóak a csökkent BPH kockázattal. A vizsgálat szerint azonban ezeknek az antioxidánsoknak zöldség és gyümölcs eredetűnek kell lenniük, a táplálék kiegészítők nem hatékonyak.
| < Előző | Következő > |
|---|
Felhívás!
Közkívánatra 2012. július 13-ai kezdettel újra indul a SOTE által támogatott akkreditált szexuálterapeuta posztgraduális képzés dr. Rusz Edit vezetésével. Jelentkezési határidő: július 1.
Bővebb információ a jelentkezés feltételeiről:
www.ruszedit.com honlapon vagy az OFTEX-en olvasható.
- Blogok
- Fórumok
- Hírhozzászólások
| Friss blogok | |
|---|---|
|
| Friss fórumtémák |
|---|
|
| Hírhozzászólások |
|---|
|


